060912 Dustin Hoffman i KappAhls nya reklamsatsning - KappAhl

Dustin Hoffman i KappAhls nya reklamsatsning

KappAhl gör sin största reklamsatsning genom tiderna och samarbetar med den amerikanske skådespelaren Dustin Hoffman.

Temat är "You Look Great" och i filmen, som nyligen spelades in i Los Angeles, är det KappAhls kvinnliga kund som får komplimangen av den kände skådespelaren.

- You Look Great är vår nya reklamplattform och under hösten kommer vi att lansera flera kampanjer på denna plattform, säger Cathrine Simonsson, KappAhls marknadschef.

Många företag använder kända personer i sin marknadsföring men när KappAhl nu spelar in reklamfilm med superkändisen Dustin Hoffman gör man det på ett annorlunda sätt. Filmen kommer att börja sändas 21 september i olika tv-kanaler.

- Vi vill inte anlita kändisar som klädhängare för att sälja våra kläder. KappAhls affärsidé är att skapa prisvärt mode för många människor. Hos oss är det den vanliga människan som spelar huvudrollen. I filmen får därför Dustin Hoffman nöja sig med att spela en biroll, säger Cathrine Simonsson, marknadschef på KappAhl.

I filmen möter vi en helt vanlig kvinna. Hon befinner sig mitt i livet, med familj och hem. Nu förbereder hon sig för en viktig anställningsintervju. Hon är trygg i sig själv men ändå lite osäker. Då dyker Dustin Hoffman upp som en fantasifigur och kommer med uppmuntrande kommentarer och tips.

- Vi valde bland flera av Hollywoods största skådespelare men fastnade för Dustin Hoffman. Han är karismatisk och har en fantastisk utstrålning. Vilken kvinna skulle inte vilja få en komplimang av honom, säger Cathrine Simonsson.

Filmen spelades nyligen in under en lång och hektisk dag i Los Angeles.

- Dustin Hoffman var oerhört fokuserad och målmedveten när han dök upp tidigt på morgonen. Han var påläst om KappAhl och hade förberett sig genom flera möten med vår regissör. Särskilt intresserad var han av vårt miljöarbete. Inspelningen tog hela dagen och vi slutade flera timmar senare än planerat. Under själva inspelningen kom han med en hel del bra idéer som vi har använt i filmen, säger Cathrine Simonsson.

You Look Great kommer inte bara att synas i den nya reklamfilmen. Kampanjen kommer också att rullas ut massivt i annonser och direktreklam samt kommuniceras i butik.

KappAhl är en av Sveriges största modekedjor. Den har ändå upplevts som ganska anonym under senare år. Något som företaget nu vill ändra på.
- Vi vill skapa mer utstrålning kring KappAhl, visa vad vi står för och vilka värderingar vi har. Vi vill stärka vårt varumärke ytterligare och samtidigt skapa en tätare relation mellan oss och våra kunder. Därför lanserar vi nu den nya reklamplattformen You Look Great, säger Christian W. Jansson, VD för KappAhl.

You Look Great är en komplimang och en hyllning till KappAhls alla kunder. - Vi är en ovanligt mänsklig modekedja och vi respekterar våra kunder. Vi vill inte att folk ska ta till sig alla de skönhetsideal som ständigt pumpas ut. Vi menar att skönheten kommer från en egen personlig stil och utstrålning. Men när våra kunder vill förgylla vardagen och festen, så hjälper vi dem gärna att förstärka sin personlighet och se ännu bättre ut, påpekar Cathrine Simonsson.

KappAhl lägger ner stora resurser på passformen. I affärsidén ingår att plaggen tillverkas i många storlekar och modeller. Tanken är att alla ska kunna hitta något att köpa på KappAhl. Man ska inte behöva ha en speciell kropp för att vara kund. - Ett plagg från KappAhl ska upplevas som en komplimang och You Look Great är komplimangen som värmer lite extra. Vi använder engelska eftersom budskapet ska fungera på flera marknader. Det är lätt att förstå, rakt och enkelt.

KappAhls reklambyrå är ANR BBDO.

Kort fakta om Dustin Hoffman:

• Dustin Hoffman har Oscarsnominerats sju gånger och vunnit två Oscar för "Kramer vs Kramer" 1979 och "Rain Man" 1988. Han slog igenom 1967 i Mandomsprovet.
  • Bland andra filmer han medverkat i märks "Midnight Cowboy" 1969, "Alla presidentens män" 1976, "Tootsie" 1982, "Wag the Dog" 1997, "Finding Neverland" 2004.
  • För närvarande har Dustin Hoffman flera olika filmprojekt på gång. Till jul dyker han upp på filmduken i komedin "Stranger Than Fiction" med bland andra Will Ferrell, Queen Latifah och Emma Thompson.
  • I januari nästa år är det premiär på "Perfume: The Story of a Murderer". Filmen är baserad på succéboken med samma namn.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Cathrine Simonsson, marknadschef KappAhl, tel 031-771 55 74, mobil 0704-71 55 74
Kajsa Räftegård, Personal- och informationsdirektör, tel 070-471 56 49

KappAhl säljer dam-, herr- och barnkläder i drygt 260 butiker i Sverige, Norge, Finland och Polen. Vi erbjuder prisvärt mode för många människor. Vår främsta kund är kvinnan över 30 år med man och barn. Inom KappAhl arbetar drygt 3 500 personer. Omsättningen under det senaste räkenskapsåret uppgick till 5 miljarder kronor inklusive moms. Huvudkontoret är placerat i Mölndal, strax utanför Göteborg. KappAhl är noterat på Stockholmsbörsen. Ytterligare information finns på www.kappahl.com