25 380 handavtryck ger 126 900 kronor till BRIS

25 380 handavtryck. Eller 126 900 kronor till BRIS. Det blev resultatet i KappAhls insamling Give Me Five till förmån för BRIS kampanj, ”Vuxengaranti".

Under våren har KappAhl runt om i Sverige låtit sätta upp stora pappersdukar i eller i närheten av butikerna där allmänheten fått göra ett handavtryck, ett så kallat ”Give Me Five”. Varje handavtryck har inbringat fem kronor till BRIS kampanj ”Vuxengaranti”. Nu är insamlingen avslutad och när allt räknats samman, visade det sig att inte mindre än 25 380 olika händer har gjort avtryck.

Bakgrunden till kampanjen ”Vuxengaranti” är att under 2005 fick BRIS drygt 19 000 telefonsamtal och mejl från barn och att många av dessa kontakter vittnade om att barn saknar vuxenstöd.
     - BRIS vill ha en vuxengaranti för alla barn. Ett aktivt vuxenstöd hemma, i skolan och på fritiden. Det behövs fler vuxna i barns närhet. Men det handlar också om att vuxna ser och förstår att de är betydelsefulla - och att det viktigaste man kan göra för ett barn är att ge av sin tid och sitt engagemang, säger Göran Harnesk, BRIS generalsekreterare.

För KappAhl, som drivit flera gemensamma projekt med BRIS tidigare, var det ett lätt val att hjälpa till i vuxengarantikampanjen. Och resultatet var glädjande.
     - För oss är det viktigt att understryka vuxenvärldens ansvar och på så sätt indirekt stödja barn och ungdomar som av olika anledningar far illa eller mår dåligt. Förhoppningsvis kan det här bidraget hjälpa till i det arbete som BRIS bedriver, säger Christian W. Jansson, VD KappAhl.

Bild går att hämta på www.kappahl.se under Bildbank ”Övrigt”.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Cathrine Simonsson, KappAhl, tel 031 - 771 5574 eller mobil 070 471 5574

KappAhl är en modekedja och säljer dam-, herr- och barnkläder i drygt 250 butiker i Sverige, Norge, Finland och Polen. Vi erbjuder prisvärt mode för många människor. Vår främsta kund är kvinnan över 30 år med man och barn. Inom KappAhl arbetar drygt 3 500 personer. Omsättningen under det senaste räkenskapsåret uppgick till 5 miljarder kronor inklusive moms och KappAhl är Sveriges största butikskedja för kläder. Huvudkontoret är placerat i Mölndal, strax utanför Göteborg. KappAhl är noterat på Stockholmsbörsen. Ytterligare information finns på www.kappahl.com

Ladda ner fil: 060601_25380_handavtryck_ger_126900_kronor_till_bris.pdf

Monika Kostovska, chef mode-PR