060217 KappAhl Design Award 2006 till Elin Svensson - KappAhl

KappAhl Design Award 2006 till Elin Svensson

Elin Svensson har med sin kollektion Jahve tagit hem 2006 års KappAhl Design Award. KappAhl Design Award är en designtävling för unga designers från Borås Textilhögskola, sponsrad av KappAhl. En jury bestående av fem erfarna personer från modebranschen bedömer elevernas kollektioner. Amelia Adamo, styrelseledamot i KappAhl, delade ut priset till vinnaren.

En mycket enig jury var väldigt imponerad av Elins arbete och deras motivering löd: För ett suggestivt ämnesval med inslag av överraskande moment. Konsekvent genomförd idé med hantverksskicklighet och samtida materialval i fokus. Juryn har särskilt uppmärksammat de ekologiska aspekterna.

Elin Beskriver sin kollektion som "en damkollektion med långsmal siluett i naturliga material och färger, med inslag av purpur och guld. Uttrycket besvärar lite men är samtidigt vackert. Plaggen utstrålar ensamhet såväl som styrka, kyskhet såväl som synd."

KappAhl Design Award är en designtävling för eleverna i årskurs två på Textilhögskolan i Borås, sponsrad av KappAhl. Syftet är att ge unga designers möjlighet att självständigt genomföra ett kreativt projekt för att hitta sitt eget sätt att utrycka sig genom kläddesign.

Elevernas uppgift är att fritt skapa varsin kollektion och arrangera en modevisning. Juryn, med fem erfarna medlemmar från modebranschen, träffar alla elever individuellt och bedömer utifrån detta vem som tagit fram den bästa och mest genomarbetade kollektionen. Juryn bestod detta år av Stefan Nilsson, Svensk Form, Johanna Jonsson, Litkes, Katarina Angelin, Habit, Carina Johansson, KappAhl samt Lotta de Champs, Presskontakterna.

Under fredagen den 17:e februari kommer samtliga designers från tävlingen att ställa ut sina kollektioner i skyltfönstret på KappAhls butik på Sergelstorg.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Presskontakterna på info@presskontakterna.se eller tel: 08-662 24 00
Monika Kostovska, KappAhl AB tel 031-771 55 00

KappAhl säljer dam-, herr- och barnkläder i drygt 250 butiker i Sverige, Norge, Finland och Polen. Affärsidén är att erbjuda prisvärt mode för många människor och vår främsta målgrupp är kvinnor i åldern 30-50 år. Inom KappAhl arbetar totalt drygt 3 500 personer. För mer information gå in på www.kappahl.se