Lovande designer vinner KappAhl Sustainable Design Contest

Lovisa Malmberg Gomis har av en enig jury utsetts till vinnare i KappAhl Sustainable Design Contest. Det vinnande tävlingsbidraget handlar om att skapa intelligenta plagg som är både hållbara och användbara.
     – Den kreativa höjden i tävlingsbidragen har vida överträffat våra förväntningar. Vi ser stor potential i att utveckla vinnarbidraget inom KappAhl på mer än ett sätt, förklarar designchef Paul Laing.

Det vinnande bidraget bygger på idén att designa så kallade intelligenta plagg. Det vill säga plagg som går att variera och får fler användningsområden och på så vis även längre livslängd. Plaggen är gjorda av återvunna och hållbara material och håller sig till konceptet Zero Waste (att minimera spill vid tillverkning av plaggen).

Under hösten kommer vinnaren Lovisa Malmberg Gomis att utveckla sin lösning tillsammans med KappAhls designers. Hon kommer även att resa med till KappAhls leverantörer för att få se hur tillverkningen ser ut. Den vinnande designen kommer att finnas i KappAhls butiker under 2017.

Paul Laing, designchef. Tel. 0704-71 55 65.
Fredrika Klarén, hållbarhetschef. Tel 0704-71 55 58.

För bilder och företagsinformation
Charlotte Högberg, kommunikationschef. Tel. 0704-71 56 31, charlotte.hogberg@kappahl.com

KappAhl vill skapa prisvärt mode med kvalitet – producerat med respekt och omsorg för människor och miljö. KappAhl Sustainable Design Contest är en tävling för mode- och textilstudenter som vill vara med och utveckla framtidens hållbara designlösningar.

KappAhl grundades 1953 i Göteborg och är en av Nordens ledande modekedjor med närmare 380 butiker i Sverige, Norge, Finland och Polen samt Shop Online. Vår affärsidé är att erbjuda prisvärt mode i egen design till de många människorna. Runt en fjärdedel av sortimentet är hållbarhetsmärkt.

2014/2015 var omsättningen 4,6 miljarder SEK och antalet anställda cirka 4 000 i åtta länder. KappAhl är noterat på Nasdaq Stockholm.

Mer information finns på www.kappahl.se

Ladda ner fil: 160426 Lovande designer vinner KappAhl Sustainable Design Contest