Jag Godkänner

38 procent hållbarhetsmärkt mode hos KappAhl

På ett år har KappAhl ökat andelen hållbarhetsmärkt mode med sextio procent, från 24 till 38 procent.

– Vårt ambitiösa hållbarhetsarbete har gett resultat, säger vd Danny Feltmann, som samtidigt betonar att arbetet oförtrutet går vidare. Målet är att öka andelen hållbarhetsmärkt mode i våra butiker varje år.

Fler hållbara plagg i kundernas garderober – det är ett prioriterat mål för KappAhl, som nu tagit ett stort kliv på vägen dit. 38 procent av utbudet är i dag hållbarhetsmärkt, att jämföra med för ett år sedan då motsvarande siffra var 24 procent.

– Detta är den enda möjliga vägen framåt för att skapa en långsiktigt hållbar verksamhet, säger KappAhls vd Danny Feltmann och fortsätter:

– Hållbarhet och lönsamhet är två sidor av samma mynt för oss.

2020 ska all bomull på KappAhl vara hållbar och redan i dag är all bomull i exempelvis KappAhls herrskjortor och i barnkollektionen Kaxs hållbar. Dessutom är hela barnkollektionen Newbie 100% hållbarhetsmärkt.

KappAhls målmedvetna hållbarhetsarbete samlas under konceptet ”Future Friendly Fashion”, där arbete bedrivs inom allt från materialval, vattenåtgång och kemikalieanvändning till klädvård och textilinsamling – för att bara nämna en del.

Mer information om KappAhls hållbarhetsarbete finns på hemsidan under fliken ”Vårt ansvar”.

Fredrika Klarén, hållbarhetschef. Tel 0704-71 55 58.
Danny Feltmann, vd. Tel  031-771 56 61.

För bilder och företagsinformation
Charlotte Högberg, kommunikationschef. Tel. 0704-71 56 31, charlotte.hogberg@kappahl.com.

KappAhl vill skapa prisvärt mode med kvalitet – producerat med respekt och omsorg för människor och miljö. I dag är 38% av bolagets produkter hållbarhetsmärkta. KappAhl grundades 1953 i Göteborg och är en av Nordens ledande modekedjor med närmare 380 butiker i Sverige, Norge, Finland och Polen samt Shop Online. Vår affärsidé är att erbjuda prisvärt mode i egen design till de många människorna. 2014/2015 var omsättningen 4,6 miljarder SEK och antalet anställda cirka 4 000 i åtta länder. KappAhl är noterat på Nasdaq Stockholm.

Ladda ner fil: 160701 38 procent hållbarhetsmärkt mode hos KappAhl