KappAhl i hållbart samarbete med världskända fotografen Mary McCartney

<p>KappAhl i hållbart samarbete med världskända fotografen Mary McCartney</p>

Den 6 maj lanserar KappAhl kollektionen ”Dreams through a Lens”. En kollektion bestående av hållbara kläder med hög modegrad. Den namnkunniga och internationellt erkända fotografen Mary McCartney, dotter till Paul och Linda McCartney, har fotograferat och filmat kampanjen och har även medverkat kreativt i konceptet.

Kollektionen domineras av toner i blått och vitt, tunna material och grafiska mönster och består bland annat av en skjortklänning i ekologisk bomull, byxor i ekologiskt linne samt en bikini som är tillverkad av återvunnen polyester som bland annat görs av petflaskor.

- Jag fastnade för KappAhls idé om en hållbar kollektion som kan leva länge. Kollektionen är väldigt lättburen, stylish och chic. Mitt favoritplagg är skjortklänningen i ekologisk bomull. Den har en snygg form, materialet är mjukt och så gillar jag det tunna skärpet, säger Mary McCartney.

Alla plagg i kollektionen är tillverkade i ekologisk bomull, ekologiskt linne och återvunnen polyester. Den är framtagen med mindre åtgång av vatten, energi och kemikalier och har klassiska snitt som gör att plaggen lever längre.

- Vi är stolta över att presentera vår nya kollektion Dreams through a Lens i ett unikt samarbete med Mary McCartney. Mary är en fantastisk tillgång i detta sammanhang, både vad gäller hennes engagemang för hållbarhetsfrågor, hennes talang bakom kameran och hennes kreativa delaktighet, säger Joakim Holmstrand, marknadsdirektör på KappAhl.

Kollektionen finns tillgänglig i butik och online från den 6 maj 2015.

För pressbilder på kollektionen och backstagebilder på Mary McCartney vänligen besök:
press.bindefeldab.se
användarnamn: kappahl
lösenord: press

För utlåning av produkter kontakta:
EKPR & Kommunikation
Telefon: 08 – 667 22 06
E-post: info@ekpr.com

Kontaktpersoner:
Joakim Holmstrand, marknadsdirektör
KappAhl
E-post: joakim.holmstrand@kappahl.se
Mobil: 070 – 590 84 19

Kontaktpersoner:
Karin Tränk, presskontakt
Micael Bindefeld AB
E-post: karin.trank@bindefeldab.se
Mobil: 072 – 857 04 36

KappAhl, grundat 1953, är en av Nordens ledande modekedjor med närmare 400 butiker i Sverige, Norge, Finland och Polen samt Shop Online. KappAhl erbjuder prisvärt mode i egen design till de många människorna – kvinnor, män och barn, med särskilt fokus på kvinnan mitt i livet. 19% av sortimentet är hållbarhetsmärkt. 2013/2014 var omsättningen 4,7 miljarder SEK och antalet anställda cirka 4 000. KappAhl är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.kappahl.com.

Ladda ner fil: 150420_McCartney_se.pdf