MODERNT KLASSISKT, NOSTALGISKT FEMININT OCH MYSIGT STICKAT HOS KAPPAHL I HÖST

<h1>MODERNT KLASSISKT, NOSTALGISKT FEMININT OCH MYSIGT STICKAT HOS KAPPAHL I HÖST</h1>

I höst har KappAhls damavdelning inspirerats av olika typer av city-stilar där det moderna uttrycket står i centrum. Modernt klassiskt, nostalgiskt feminint och mysigt stickat är några av höstens viktigaste företeelser längs med hela damkollektionen. Favoriterna från tidigare säsonger, som dunjackan i äkta dun, femficksjeansen och det grafiska mönstret, tar vi med oss in i den nya säsongen och hittar nu i förnyade modeller i en härligt höstlig färgskala.

När sensommaren övergår mot hösten klär vi oss gärna i moderna klassiker som innefattar allt från skira blusar, feminina klänningar och vadlånga dressade byxor. Från sommarens mode behåller vi blomprinten och ränderna, fast nu i jordigare toner. Här framhävs den kvinnliga formen genom figurnära klänningar och åtsittande pennkjolar. Tunnare koftor är en tydlig favorit i stilen och förekommer med fördel i finstickade varianter i angora- och cashmereblandningar.

Vårens favorit, dunjackan, lever kvar och syns till hösten i förnyade varianter och utstrålar en citychic look. Dunjackan blir den föredömliga övergångsjackan mellan säsongerna och håller värmen långt in mot vintern.

Delar av damavdelningen bjuder på en mängd olika varianter av garner och stickat. Kabelstickat, mönsterstickat eller ribbstickat, det blir upp till bäraren att välja. Stilen är lika avskalad som mysig och har inspirerats av det karga vinterlandskapet. De voluminösa överdelarna tillsammans med de tighta nederdelarna sätter prägeln på silhuetten. Här mixas också hårda och mjuka material och låter motsatserna lyfta fram varandras fördelar. Färgskalan domineras helt av kalla neutraler som går i olika nyanser av beige och grått, svart och vitt.

För den mer feminina stilen står det transparenta och nostalgiska uttrycket i centrum. Skira a-linje formade blusar matchas ihop med romantiskt tunnstickade tröjor med mjuka linjer. Inslag av blommor och andra mjuka mönster förhöjer den feminina känslan över stilen. Plaggen används lager på lager och bildar tillsammans en drömlik känsla. Färgskalan går i dova pastelltoner med vitt och puderrosa i fokus men lämnar också utrymme för metaller.

KappAhls jeanskollektion, 1953, erbjuder ett brett urval av både basmodeller och säsongens trendjeans som enkelt kan kombineras ihop med de olika stilarna på damavdelningen hela hösten 2013.

Bilder hittar du i vår bildbank.

För ytterligare information kontakta:
Carina Ladow, Sortiment- och Designdirektör, tel. 070-44-71 57 02, carina.ladow@kappahl.com
Monika Kostovska, PR/Modepressansvarig, Tel 0704-471 56 31, monika.kostovska@kappahl.com

För presslån av prover kontakta:
Sanna Cederlöf, Presskontakt, Tel 070- 470 59 29, sanna.cederlof@kappahl.com

7 AV 10 SVENSKAR VÄLJER ATT GÅ IN PÅ KAPPAHL*
KappAhl grundades 1953 och är en ledande modekedja med närmare 400 butiker och 4 500 medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Polen och Tjeckien. KappAhl säljer prisvärt mode för många människor – kvinnor, män och barn – och riktar sig särskilt till kvinnor 30-50 år med familj. Egna designers formger alla plagg. KappAhl blev som första modekedja i världen miljöcertifierad 1999. Under verksamhetsåret 2011/2012 var KappAhls omsättning nästan 4,6 miljarder kronor. KappAhl är noterat på Nasdaq OMX Stockholm. Mer information finns på www.kappahl.com.
*Enligt Orvesto Konsument

Ladda ner fil: 20130516_PressRelease _Dam AW13_SE.pdf