Hållbar succékollektion åter på KappAhl

<p>Hållbar succékollektion åter på KappAhl</p>

KappAhls arbete med att öka andelen hållbart mode i våra garderober fortsätter. I höst återkommer succékollektionen ”It’s all about being Friendly” till butik producerad med omtanke om en hållbar miljö. Denna gång i form av en loungekollektion med ett mjukt, tidlöst uttryck för mor och barn.
     – Vårt mål är att det ska vara enkelt att handla mode producerat med omsorg och att kunna vårda sina favoriter så de följer med länge, säger Carina Ladow, Sortiments- och designdirektör på KappAhl.

Med andra släppet av succékollektionen ”It’s all about being Friendly” följer KappAhl upp sin satsning på hållbart mode. Modekedjans designers har tagit fram kollektionen med omtanke om en hållbar miljö och har skapat en mjuk lounge-kollektion i en dämpat neutral färgskala. Det handlar om plagg i ekologisk bomull och lyocell med ett tidlöst uttryck, i uppgraderade kvaliteter, som varar länge när man sköter dem väl.
          – Det är mysiga plagg för mor och barn, med en uppdaterad silhuett och en look som även tillåter användning utanför hemmet, berättar Carina Ladow. Barnens plagg är tidlösa unisex-plagg, enkla att byta och ärva mellan syskon och vänner.

Att öka kundens medvetna val om hållbart mode är en av KappAhls prioriterade aktiviteter inom hållbarhet. Under verksamhetsåret 2012/13 säljer modekedjan 20% plagg med certifierade miljömärkningar.
      – Vi vill att vår kund ska få mer snygga, hållbara kläder i sin garderob, berättar Carina Ladow. Andelen hållbart mode kommer att fortsätta öka varje år i KappAhls butiker.

På KappAhl finns alltid kläder märkta med ”Future, Friendly, Fashion” bland annat i Dam-bassortimentet, Kaxs (barn) och Newbie (barn). I höst utökas sortimentet att även omfatta ekologisk bomull i herrbassortimentet. Även de KappAhl-plagg som inte är miljöcertifierade uppfyller hårda kemikaliekrav som motsvarar minst ÖkoTex-märkningen.

It's all about being friendly. Aktuell på KappAhl från vecka 46:

Kollektionen är byggd på dessa hörnstenar:

• Ekologisk bomull som odlats utan användning av farliga kemikalier, kemiska bekämpningsmedel eller konstgödsel. Bomull som får kallas ekologisk är godkänd av externa certifieringsorgan.
  • Lyocell är en ny typ av fiber som tillverkas av samma råvara (träcellulosa) som viskos men med mer skonsamma kemikalier och tillverkningsprocesser för miljön.
  • Tryck. Minimalt med färg i trycken är kollektionens grafiska signatur. Detta ger minskad användning av kemikalier och minskad påverkan på miljön.
  • Skötsel. Genom att följa skötselråden i plaggen och vårda dem väl kan användaren bära dem länge och även byta och låta dem ärvas mellan syskon och vänner.

För information:
Carina Ladow, Sortiments- och designdirektör, tel 0704-71 57 02, carina.ladow@kappahl.com

För bilder och övrig information:
Charlotte Högberg, Informationschef, tel. 0704-71 56 31, charlotte.hogberg@kappahl.com

KappAhl grundades 1953 och är en ledande modekedja med närmare 400 butiker och 4 500 medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Polen och Tjeckien. KappAhl säljer prisvärt mode för många människor – kvinnor, män och barn – och riktar sig särskilt till kvinnor 30-50 år med familj. Egna designers formger alla plagg. KappAhl blev som första modekedja i världen miljöcertifierad 1999. Under verksamhetsåret 2011/2012 var KappAhls omsättning 4,6 miljarder kronor. KappAhl är noterat på Nasdaq OMX Stockholm. Mer information finns på www.kappahl.com.

Ladda ner fil: 130906 KappAhl It's all about being friendly.pdf