Mycket färg på KappAhl i sommar!

<p>Mycket färg på KappAhl i sommar!</p>

Färgerna fortsätter inspirera i KappAhls sommarkollektioner 2012. Klassiska sommarplagg som shorts, klänningar, blusar, skjortor och linnen i somriga toner som kan kombineras i oändlighet finns på alla avdelningar och passar lika bra till vardags som till sommarfesten.

På damsidan finns temat ”Primal” med tropisk inspirerade mönsterbild. Transparens och kontraster står i centrum och kulörer som kobolt, cerise, mandarin och lime blandas med oliv, choklad och beige. Materialen är genomgående linne och tvättad bomull
- En nyckellook är den draperade kaftanklänningen som matchas med smycken i indianpärlor och fjädrar samt en flätad väska i samma tropiska stil, säger Carina Johansson, designchef på KappAhl.

För en kvinnligt glamorös känsla kompletteras outfiten med en slokhatt i vitt eller silver.

I sommarkollektionen kommer vi även att se många varianter av scarfsinspirerande tryck, främst i färger men även svartvitt.
- Fyrkantsskurna toppar och klänningar som är inspirerade av scarfs är nyckelplagg, säger Carina Johansson. Till detta accessoarer i minimalistisk stil, gärna ett smalt bälte eller smycken i silver.

”Cinematic” ger oss 50-talsinspirerat preppymode. Ränder, prickar och lekfulla färger ger en ny känsla till stilen. Djup marin, klarrött och grönt blir krispigt fräscha tillsammans med denim och vitt. Skjortklänningen med klockad kjol och en kortare kavaj med marin känsla sätter stilen och är tillsammans med de vida byxorna med sjömansknäppning viktiga plagg i temat. Klassiska accessoarer i silver samt en strandväska med marina ränder förstärker sommar - och strandkänslan.

Vitt är en av sommarens viktigaste färger. Färgen finns i alla damkollektioner på i toner från offwhite till beige. KappAhls designteam har jobbat med olika strukturer, gärna i naturmaterial som linne och bomull.

KLASSISKT PREPPY FÖR MANNEN

På herrsidan fortsätter Hampton Republic 27 att ge oss klassiska preppy plagg i uppdaterade versioner.  Till sommaren blir kollektionen ledigare och det marina livet på badorten ”the Hamptons” inspirerar. Sommarkollektionen kommer med en frisk fläkt av 60-tal, kortärmade skjortor i lätta material som linne och bomull i pasteller bärs tillsammans med shorts, gärna rutiga. Detta matchas bäst med en ledig kavaj i tvättad canvas.  Ränderna i kollektionens överdelar blir mycket viktiga i sommarens outfit och man får gärna bära en mönstermix genom att bära en rutig fluga till. Stråhatten sätter pricken över i.

KARAMELLIGA PASTELLER FÖR AKTIVA BARN

KappAhls barnavdelning bjuder i sommar på karamelliga pasteller. Shortsen är det viktigaste plagget till sommaren och detta nyckelplagg kommer i flera modeller och starka färger. Sommarens barnmode är sportigt avslappnat och för tankarna till surfmode med inspiration i 50- och 60-talet. Detta syns i tidsenliga mönstrade och vippiga kjolar i flickkollektionen och pojkarna bär pikétröjor tillsammans med shorts i twill. Tillsammans med pastellerna är även vitt och blått viktiga färger. Solglasögon med bågar i rosa, gult, rött och turkos kompletterar!

För närmare information och bilder kontakta:
Carina Johansson, Designchef KappAhl. Telefon 0704-71 55 27, carina.johansson@kappahl.com
Monika Kostovska, Modepressansvarig KappAhl. Telefon 0704-71 55 56, monika.kostovska@kappahl.com

7 AV 10 SVENSKAR VÄLJER ATT GÅ IN PÅ KAPPAHL*
KappAhl är en ledande modekedja med över 380 butiker och närmare 4 900 medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Polen och Tjeckien. KappAhl säljer prisvärt mode för många människor – kvinnor, män och barn – och riktar sig särskilt till kvinnor 30-50 år med familj. Egna designers formger alla plagg. KappAhl blev som första modekedja i världen miljöcertifierad 1999. Under verksamhetsåret 2010/2011 var KappAhls omsättning knappt 5 miljarder kronor och rörelseresultatet 222 miljoner kronor. KappAhl är noterat på Nasdaq OMX Stockholm. Mer information finns på www.kappahl.com.
*Orvesto Konsument