KAPPAHLS BIKINI FELFRI I TEST

KappAhl har mottagit testresultatet från det oberoende testinstitutet Swerea gällande den bikini som en kund upplevt gett brännskador vid solning. Testet visar på skillnader i kemikalieförekomst i den använda bikinin mot referensbikinin som är oanvänd.

KappAhl har låtit granska en bikiniöverdel som en kund reklamerat då hon upplevt att den gett henne brännskador när hon solbadat.
     – Vi tar mycket allvarligt på det inträffade och har lovat kunden att göra allt vi kan för att hjälpa till att hitta orsaken till det tråkiga som inträffat, säger Charlotte Högberg, Informationschef på KappAhl.

Två bikiniöverdelar har testats för att få jämförbara resultat: den som kunden köpt hos KappAhl, samt en oanvänd med samma artikelnummer.
Bikiniöverdelen har testats av det oberoende testinstitutet Swerea. Testet indikerar inga onormala kemikalier i referensbikinin. I kundens bikiniöverdel finns det sju kemikalier som inte finns i den oanvända. Bland annat kemikalien oxybenzone, ett UV-filter i solskydd som är relativt vanligt i Amerika, men som inte får användas utan särskild märkning inom EU. Anledningen till det kravet är att den i intensiv belysning kan orsaka reaktioner som påminner om brännskador.

KappAhl säljer ca 100 000 bikiniöverdelar med bygel varje år och har inte tidigare erfarit några skador som orsakats av byglar i samband med solbad. Testerna har inte påvisat något samband mellan bygeln i bikiniöverdelen och brännskador. Även i kontakt med experter på Statens Provningsanstalt saknas referenser till liknande erfarenheter.
     – Vi lägger stor vikt vid att våra kunder ska vara trygga med våra plagg, både vad gäller farliga kemikalier och säkerhetsaspekter, avrundar Charlotte Högberg.

För ytterligare information:
Charlotte Högberg, Informationschef- Tel 0704-71 56 31. E-post charlotte.hogberg@kappahl.com

7 AV 10 SVENSKAR VÄLJER ATT GÅ IN PÅ KAPPAHL*
KappAhl är en ledande modekedja med över 380 butiker och 4 900 medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Polen och Tjeckien. KappAhl säljer prisvärt mode för många människor – kvinnor, män och barn – och riktar sig särskilt till kvinnor 30-50 år med familj. Egna designers formger alla plagg. KappAhl blev som första modekedja i världen miljöcertifierad 1999. Under verksamhetsåret 2010/2011 var KappAhls omsättning knappt 5 miljarder kronor och rörelseresultat 222 miljoner kronor. KappAhl är noterat på Nasdaq OMX Stockholm. Mer information finns på www.kappahl.com
*Enligt Orvesto Konsument 2011