ROMANTISKT SEKELSKIFTE I NY TAPPNING GER OSS VINTAGE STORIES 2011

<h1>ROMANTISKT SEKELSKIFTE I NY TAPPNING GER OSS VINTAGE STORIES 2011</h1>

Med inspiration från den romantiska perioden ”la belle èpoque”, som präglade modet under sekelskiftet har vårens Vintage Stories-kollektion vuxit fram. Inslag såsom skira tyger, infällda spetsar och broderier har influerat. I barnkollektionen sticker den vackra dopklänningen ut med detaljer som påminner om en ärvd släktklenod.

- Vi har inspirerats av det välklädda och kyska modet som starkt dominerade början av förra sekelskiftet och har därför lagt vikt vid välarbetade detaljer, vilket tydligt syns i klänningen Vinnie med stråveck och klädda knappar. Inspiration har även hämtats från vintagebutiker i Paris där man finner vackra antika tvättade bomullstyger och dukar, säger Sophie Lilja, kollektionschef på KappAhl Dam.

Kollektionen består av kjolar, klänningar, blusar, tunikor, cardigans och linnen. Plaggen är noggrant genomarbetade och har detaljer såsom hålbroderier och virkad spets. Kollektionen går nästan helt i vitt med inslag av ljust rosa och bleknad terrakotta för en rustik känsla.

Till kollektionen hör även matchande och tidstypiska accessoarer såsom vackra broscher, hårnålar, ballerinaskor och väska i vackert spetstyg. Alla smycken har en antik känsla, där klockan Grandma Watch utmärker sig med sina vackra blomornament som inspirerats av mormors smyckessamling.

- Den dekorerade vita blusen var ett nyckelplagg under sekelskiftet och är så även i denna kollektion. Andra nyckelplagg är den långa kjolen och koftan med klockade broderade ärmar. Plaggen bärs gärna lager på lager och kompletteras med antika smycken i mörkare silver och ädelstenar, säger Sophie Lilja.

Till Vintage Stories hör även en barnkollektion, där det mest iögonfallande plagget är dopklänningen som är förgylld med vackra broderier med tillhörande mössa i vitt. De korta knäbyxorna, inspirerade av sekelskiftets mamelucker, är också en del av barnkollektionen, här i en uppdaterad modell.

Övriga plagg är precis som för dam inspirerade av det detaljerade handarbete som präglade sekelskiftesmodet och är designade i vävt bomullstyg för bästa comfort. Färgskalan går i vitt och blekrosa.

För bilder gå till vår bildbank.

För närmare information och bilder kontakta:
Sophie Lilja, Kollektionschef KappAhl Dam. Telefon 031-771 57 17. E-post Sophie.lilja@kappahl.com
Monika Kostovska, Modepressansvarig KappAhl. Telefon 031-771 55 56. E-post: Monika.kostovska@kappahl.com

KappAhl är en ledande modekedja med 360 butiker och 4 800 medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Polen och Tjeckien. KappAhl säljer prisvärt mode för många människor – kvinnor, män och barn – och riktar sig särskilt till kvinnor 30-50 år med familj. Egna designers formger alla plagg. KappAhl blev som första modekedja miljöcertifierad 1999. Under verksamhetsåret 2009/2010 var KappAhls omsättning 5,1 miljarder kronor och rörelseresultat 551 miljoner kronor. KappAhl är noterat på Nasdaq OMX Stockholm. Mer information finns på www.kappahl.com.