<h1>KAPPAHL LANSERAR DESIGNERS FINEST – EN EXKLUSIV SPECIALKOLLEKTION FÖR HÖSTEN 2011  </h1>

Designers Finest är en ny specialkollektion bestående av moderna garderobsklassiker med hög modegrad och extra fina kvalitéer. Med utgångspunkt i sina egna behov och betraktelsen ”för kvinnor – av kvinnor” har KappAhls designteam tagit fram egna versioner av nyckelplagg som bör finnas i varje kvinnas garderob hösten 2011.

I höst lanseras Designers Finest, en ny damkollektion där KappAhls egna designers fått fria händer och tagit fram sina personliga favoriter. Kollektionen erbjuder noggrant bearbetade plagg med hög modegrad och består av ett 20-tal plagg och tillhörande accessoarer.

Kollektionen har tagits fram i en begränsad upplaga med fokus på exklusiva material till en något högre prisbild än KappAhls övriga sortiment. Temat följer ett tidlöst uttryck där plaggen ska kunna användas säsong efter säsong influerad av den samtida minimalismen med enkla klassiker i avskalade former.

- Kollektionen strävar efter att ge KappAhls nuvarande kund ett bredare utbud, samtidigt som vi välkomnar en ny modeintresserad kvinna in till KappAhl. Viktiga element för Designers Finest kunden är kvalitet, design och plagg som kan användas i flera säsonger och är moderna över tid, säger Designchef  Carina Johansson.

KappAhls designers har skapat plaggen utifrån sig själva med betraktelsen ”för kvinnor av kvinnor”. Tanken bakom kollektionen är att alla plagg ska kunna kombineras med varandra, bäras för sig, alternativt lager på lager och håller därför en sammanhållen och enhetlig helhet gällande färger och silhuetter.

Skärningar och kontraster i materialen är nyckeldetaljer i kollektionen, där rak kubism och runda former blandas med det draperade och asymmetriska. Genomgående för kollektionen är kontrasterande material där läder och mocka kombineras med följsamma material som siden, lyocell och bomull. Kollektionen går i en dämpad färgskala där vitt, svart och grått står för helheten tillsammans med accentfärgerna bordeaux och dijon.

Kollektionen kommer att finnas tillgänglig i alla KappAhls butiker i begränsad upplaga den 6:e september 2011.

För bilder gå till vår bildbank.

För närmare information och bilder kontakta:
Carina Johansson, Designchef KappAhl, Telefon 031 – 771 55 10. E-post carina.johansson@kappahl.com
Monika Kostovska, Modepressansvarig KappAhl, Telefon 031-771 55 56. E-post monika.kostovska@kappahl.com

KappAhl är en ledande modekedja med drygt 360 butiker och 4 800 medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Polen och Tjeckien. KappAhl säljer prisvärt mode för många människor – kvinnor, män och barn – och riktar sig särskilt till kvinnor 30-50 år med familj. Egna designers formger alla plagg. KappAhl blev som första modekedja miljöcertifierad 1999. Under verksamhetsåret 2009/2010 var KappAhls omsättning 5,1 miljarder kronor och rörelseresultat 551 miljoner kronor. KappAhl är noterat på Nasdaq OMX Stockholm. Mer information finns på www.kappahl.com.

Monika Kostovska, chef mode-PR