091118 KAPPAHL BLAND SVERIGES BÄSTA ARBETSPLATSER - KappAhl

Kappahl är sveriges bästa arbetsplats

Veckans Affärer har utsett Sveriges bästa arbetsplats när det gäller könsfördelning, andelen kvinnliga chefer, jämställdhetsmål och lönespridning. KappAhl hamnar, som enda västsvenska bolag och enda modeföretag, bland de fem bästa, utan inbördes ordning.
      – Det är fantastiskt roligt och vi är mycket stolta. Det är en medveten satsning, som efter hårt arbete gett resultat, säger Kajsa Räftegård, KappAhls Personal- och informationsdirektör.

För första gången har Veckans Affärer gjort en omfattande listning av Sveriges bästa arbetsplatser. 112 företag har svarat på en mycket omfattande enkät om hur företagen tar hänsyn till de anställdas livssituation. Bedömningen har bland annat gjorts efter hur chefernas könsfördelning ser ut, lönespridning, andelen kvinnor med fasta tjänster som jobbar heltid och jämställdhetsmål.

Veckans Affärers motivering för KappAhl lyder:
”Ett av de bästa bolagen för kvinnor att arbeta på, de har högst andel kvinnor på alla chefsnivåer och bäst utfall vad gäller lönespridning. KappAhl fyller ut föräldraförsäkringen, de har en föräldravänlig mötespolicy och jämställdhetsmål.”

– Det är extra roligt att ett företag inom detaljhandeln premieras. KappAhl arbetar långsiktigt med ledarutveckling och karriärmöjligheter och vi lägger stor vikt vid att skapa en arbetsplats som uppmuntrar kreativa idéer. Vår framgång kommer ur en kultur som balanserar högt ställda krav med flexibilitet i arbetstider och mötesformer, säger Kajsa Räftegård.

KappAhl kommer tillsammans med de övriga fyra kvalificerade Johnson & Johnson, Polarbröd, SEB och Tre att presenteras under en ceremoni i dag, onsdag 18 november, kl 14.30 på Audi Forum, Kungsträdgårdsgatan 18.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Kajsa Räftegård, Personal- och Informationsdirektör. Tel. 0704-71 56 49
Annette Björklund, Informationschef. Tel. 0704-71 56 31

KappAhl, är en ledande modekedja med mer än 300 butiker och 4 500 medarbetare i Sverige, Norge, Finland och Polen. KappAhl säljer prisvärt mode för många människor - kvinnor, män och barn - och riktar sig särskilt till kvinnor 30-50 år. Egna designers formger alla plagg. Under tolvmånadersperioden som slutade den 31 augusti 2008, var KappAhls omsättning 4,6 miljarder kronor och rörelseresultat 651 miljoner kronor. KappAhl är börsnoterat. Som första modekedja blev KappAhl 1999 miljöcertifierat. Ytterligare information finns på  www.kappahl.com/ir.

Ladda ner fil: 091118_kappahl_top_fem_bland_sveriges_basta_arbetsplatser.pdf