EN MODERN GENTLEMAN PÅ KAPPAHL I HÖST

Vi ser en modern gentleman. En avslappnad och omtänksam man som använder de attribut som det manliga modet erbjuder för att känna sig bekväm och samtidigt se välklädd ut.

Höstens viktigaste modeinfluens kommer ifrån naturen och drömmen om ett liv i närhet till naturen. Här handlar det om rutiga flanellskjortor, manchesterbyxor och grovstickade tröjor med jacquardmönster. British Colombia, Oregon och Canada är platser som inspirerar med sin vidstäckta och vackra natur. Färgskalan går i brunt och beige med orange som accent på casualsidan.

College-stilen har mognat och blivit mer välklädd. En preppy klädstil där clubränder och sportiga inslag blandas med konfektion. Applikationer, emblem och siffror skapar den typiska looken. Nyckelplagg är oxfordskjortan, ruggern, chinos och den marinblå kavajen. Färgerna är klassiskt preppy, i rött, grönt och blått.

En ruggig och grå dag någonstans i Storbritannien, där ullplagg är det enda som kan hålla både värmen och stilen, inspirerar oss i höst. Här finns referenser från Oliver Twist och Sweeney Todd med lager på lager, välsydda kavajer och rockar som kombineras med grovstickat och stora halsdukar. Traditionella accessoarer som näsduk i bröstfickan, fluga och slips ger den rätta looken.

Silhuetten förändras inte nämnvärt i höst. Skjortkragarna blir lite mindre, kavajen får något smalare slag och byxorna smalnar av vid foten. Samtidigt förlängs den stickade cardiganen och skjortan något. Vi ser både grovstickat och mer finstickat. På den vävda sidan är de viktigaste nyheterna tweed, manchester, ringspun denim och oxford. Ulltyger blir viktigt i både jackor, kavajer och rockar.