080208 KAPPAHL SKÄNKER 500 000 TILL GO RED - KappAhl

KAPPAHL SKÄNKER 500 000 kr TILL GO RED

KappAhl överlämnar 500 000 kr till forskning om kvinnors hjärt-kärlsjukdomar.
    – De flesta av våra kunder är kvinnor. Dessutom är det övervägande kvinnor som arbetar inom KappAhl. För oss är det därför viktigt att stödja forskningen kring just kvinnors hjärtkärlsjukdomar, säger Christian W. Jansson, VD för KappAhl.

KappAhls kampanj för att samla in medel till forskning runt kvinnors hjärt-kärlsjukdomar gav totalt 501 310 kronor. Kampanjen, som gjordes i samarbete med 1,6 Miljonerklubben och Go Red, startade i november förra året. Pengarna kommer att överlämnas till Go Red på den internationella kvinnodagen som äger rum 8 mars.

I kampanjen tog KappAhl fram tre olika modeller av röda klänningar, där 50 kronor per såld klänning gick till Go Reds verksamhet. Klänningarna visades av Alexandra Charles, Lill Lindfors och Pia Johansson. Under kampanjen kunde KappAhls kunder även köpa Go Reds nål, där hela intäkten går till forskning runt kvinnors hjärt-kärlsjukdomar.

Totalt har kampanjen inbringat drygt en halv miljon kronor.
    – Eftersom resultatet blivit så bra, har vi beslutat oss för att fortsätta sälja Go Reds nål i våra butiker. Vi kommer också att göra nya aktiviteter tillsammans med Go Red under året, säger Ann-Marie Heinonen, ansvarig för KappAhls sponsring.

Varje dag dör 50 kvinnor i Sverige i en hjärt-kärlsjukdom. Det gör sjukdomen till den vanligaste dödsorsaken bland kvinnor idag.

För ytterligare information:

KappAhl

Ann-Marie Heinonen, Ansvarig för KappAhls sponsring, tel 031-771 55 95, mobil 0704-71 55 95
Annette Ravenshorst, Informationschef, tel 031-771 56 31, mobil 0704-71 56 31

1,6 Miljonerklubben/Go Red
Alexandra Charles, mobil 0708-28 09 11

Om Go Red
Go Red är en internationell kampanj för att sprida kunskap om kvinnors hjärt-kärlsjukdomar och samla in pengar till den livsviktiga forskningen. Kampanjen startade i Sverige för snart tre år sedan och stöds av flera kända kvinnor som Lill-Babs, Alexandra Charles, Pia Johansson, Lill Lindfors, Arja Sajonmaa, Kjerstin Dellert, Anna Lena Brundin, Gunilla Pontén, Grynet Molvig och Gladys Pilar. Alla arbetar ideellt för Go Red. Bakom kampanjen står Svenska Cardiologföreningen, 1,6 Miljonerklubben och Hjärt-lungfonden. Den 8 mars sker Go Red-aktiviteter i 12 städer. Läs mer på www.gored.se.