KAPPAHL I FALKÖPING UPPMUNTRAR TILL BÄTTRE MILJÖ

För att förbättra miljön kommer KappAhl nu, som första klädkedja, testa att ta betalt för sina plastpåsar. Pengarna som kunderna betalar för plastpåsarna kommer KappAhl att oavkortat skänka till ett klimatneutraliserande miljöprojekt. Företaget vill i första hand uppmuntra kunderna att bidra till en bättre miljö genom att använda färre plastpåsar. KappAhls butik i Falköping blir en av två i Sverige, där testet genomförs.

Testet är ett led i KappAhls pågående miljöarbete.
      – Genom att testa att ta betalt, vill vi uppmuntra våra kunder att ta ställning för en bättre miljö. Det kan de också göra genom att säga nej till plastpåsen eller använda samma påse flera gånger, säger Ann-Marie Heinonen, miljöchef på KappAhl.

Testet ska visa om KappAhls kunder är villiga att betala för plastpåsen och på så sätt klimatneutralisera den påverkan påsen har på miljön. De kunder som inte vill betala får, som tidigare, en gratis plastpåse.

I Sverige är experterna ense om att plastpåsen inte är en lika stor miljöbov som i många andra länder, där den i större utsträckning kastas i naturen.
–     Jag ser det ändå som en viktig symbolhandling att vi använder färre plastpåsar, säger Ann-Marie Heinonen.

Det finns inget perfekt miljöalternativ till den nuvarande plastpåsen. Papperspåsar är inte något bra alternativ. De väger cirka sju gånger så mycket och det går åt mer energi att tillverka och transportera dem.

Nästa steg i KappAhls miljöarbete är att ta fram en snygg, specialdesignad bag med lång livslängd.
– Genom att använda en sådan bag många gånger, blir dess miljöpåverkan minimal. Helst skulle vi vilja tillverka en bag i ekologisk bomull men det är i dagsläget svårt, eftersom det produceras för lite ekologisk bomull, säger Ann-Marie Heinonen.

För ytterligare information:
Ann-Marie Heinonen, Miljöchef, tel 031-771 55 95, mobil 0704-71 55 95