KAPPAHL GER TILL GO RED

Med anledning av internationella kvinnodagen: KappAhl överlämnar pengar till forskning om kvinnors hjärt-kärlsjukdomar.

KappAhls kampanj för forskning runt kvinnors hjärt-kärlsjukdomar samlade in över en halv miljon kronor. Solveig Ternström fick, som representant för 1,6 Miljonerklubben och Go Red, ta emot pengarna av Christian W. Jansson, VD för KappAhl.
      – Det här är vårt sätt att uppmärksamma och fira internationella kvinnodagen som äger rum 8 mars. Varje dag dör 50 kvinnor i Sverige i en hjärt-kärlsjukdom. De flesta av våra kunder är kvinnor och därför är det viktigt för oss att genom Go Red stödja forskningen kring dessa sjukdomar, säger Christian W. Jansson.

Solveig Ternström var med och startade 1,6 Miljonerklubben för tio år sedan.
     – Då var det nästan ingen som tog ojämlikheten mellan hur kvinnor och män behandlas på allvar. Fortfarande forskas det mer på mäns sjukdomar och samma symptom behandlas olika beroende på om de uppstår hos en kvinna eller hos en man. Attityderna håller på att förändras men det tar tid. Pengarna som vi får genom KappAhls kampanj ska bidra till att skapa en jämlik forskning, säger Solveig Ternström.

KappAhl kommer att fortsätta göra olika aktiviteter tillsammans med Go Red under året. Närmast stöder KappAhl de aktiviteter som Go Red arrangerar på 14 olika platser runt om i Sverige under internationella kvinnodagen.

För ytterligare information:

KappAhl
Ann-Marie Heinonen, Ansvarig för miljö- och socialt ansvar, tel 031-771 55 95, mobil 0704-71 55 95
Christian W. Jansson, VD och koncernchef, mobil 0709-95 02 01

1,6 Miljonerklubben/Go Red
Solveig Ternström, 08-20 67 80
Alexandra Charles, mobil 0708-28 09 11

Go Red är en internationell kampanj för att sprida kunskap om kvinnors hjärt-kärlsjukdomar och samla in pengar till den livsviktiga forskningen. Kampanjen startade i Sverige för snart tre år sedan och stöds av flera kända kvinnor som Lill-Babs, Alexandra Charles, Solveig Ternström, Pia Johansson, Lill Lindfors, Arja Sajonmaa, Kjerstin Dellert, Anna Lena Brundin, Gunilla Pontén, Grynet Molvig och Gladys Pilar. Alla arbetar ideellt för Go Red. Bakom kampanjen står Svenska Cardiologföreningen, 1,6 Miljonerklubben och Hjärt-lungfonden. Läs mer på www.gored.se.