Årets VINNARE av KAPPAHL DESIGN AWARD

Karin Toresson, 25 år, från Textilhögskolan i Borås blev med sin kollektion ”Passage of time” lycklig vinnare av KappAhl Design Award. Nu får Karin chansen att designa en ny kollektion för KappAhl.

Priset delades ut efter visningen på Rookies&Players under Stockholm Fashion Week. Prisutdelare var Ebba von Sydow, chefredaktör på VeckoRevyn.

Karin Toresson ska nu praktisera på KappAhls huvudkontor under åtta veckor. Här kommer hon att få designa en egen ny kollektion i miljöns tecken. Kollektionen ska sedan säljas i utvalda butiker runt om i Sverige. Karin kommer ursprungligen från Sandviken.

Juryns medlemmar var mycket imponerade av de plagg som Karin Toresson visade. Karin lånar sin intressanta teknik från teatern och den vinnande kollektionen kan ses som både mode och konst. Hon låter plaggen växa fram organiskt och visar skönheten i det som är ofullständigt. Juryn fångades också av materialvalet och den spännande färgskalan.

– Jag har inspirerats av Wabi-Sabi, en gammal japansk filosofi som handlar om att se skönheten i det som är ofullständigt, slitet eller defekt. Jag har försökt göra en vacker och melankolisk kollektion som samtidigt är spännande, där jag blandar naturliga grova och skira material i gråskala, säger Karin Toresson.

KappAhl Design Award är en designtävling för unga designers som går andra året på Textilhögskolan i Borås. Avgångseleverna hade fritt fått skapa varsin kollektion som bestod av fem uppsättningar. Dessa presenterades på torsdagen under en visning på Rookies&Players under Stockholm Fashion Week.

KappAhl sponsrar Textilhögskolan med 200 000 kronor för att eleverna ska ha möjlighet att genomföra detta projekt.

En namnkunnig jury träffade alla elever individuellt och bedömde vem som tagit fram den bästa och mest genomarbetade kollektionen.

I juryn för KappAhl Design Award ingick:
Ebba von Sydow, chefredaktör, VeckoRevyn
Lotta Ahlvar, vd Moderådet
Johan Wirfält, chefredaktör, Rodeo Magazine
Frida Boisen, chefredaktör, Plaza Kvinna
Bea Szenfeld, designer
Malin Berlin, designer, KappAhl och tidigare vinnare av KappAhl Design Award
Stefan Nilsson, Trendgruppen

Rookies&Players drivs av Svenska Moderådet med syfte att stödja mindre mode- och designföretag i deras etablering på de svenska och internationella marknaderna.

Juryns motivering:
”Med inspiration i uråldrig filosofi visar Karin Toresson en möjlig väg mot framtiden. Juryn har särskilt noterat en jerseyklänning som organiskt växer fram. ”No knowledge” har blivit nya former. Slumpens skördar blev pricken över i:et.”

Vill du veta mer om KappAhl Design Award, kontakta:
Monika Kostovska, Modepressansvarig, tel 031-771 55 56, mobil 0704-71 55 56
Carina Ladow, Affärsområdeschef Dam, tel 031-771 57 02, mobil 0704-71 57 02