KappAhl stödjer Go Red för kvinnors hjärtan

Imorgon den 20 november startar KappAhl en gemensam kampanj med Go Red för att samla in medel till forskningen runt kvinnors hjärt-kärlsjukdomar. KappAhl har tagit fram tre olika modeller röda klänningar där 50 kronor per såld klänning går till Go Red.
     – Att sprida kunskap om kvinnors hjärt-kärlsjukdomar känns oerhört viktigt eftersom så många i vår målgrupp riskerar att drabbas, säger Christian W. Jansson, VD för KappAhl.

I kampanjen visar Go Reds Alexandra Charles, Lill Lindfors och Pia Johansson de speciella klänningarna. Den 1 december kommer även Alexandra Charles att finnas på plats i KappAhls butik på Sergels torg tillsammans med ytterligare kända personer som stödjer Go Red. Samtliga anställda i KappAhls svenska butiker kommer att bära röda tröjor under kampanjens första vecka.

Varje dag dör 50 kvinnor i Sverige i en hjärt-kärlsjukdom, vilket gör sjukdomen till den vanligaste dödsorsaken bland kvinnor idag.
     – Att sprida kunskap om kvinnors hjärt-kärlsjukdomar känns oerhört viktigt eftersom så många i vår målgrupp riskerar att drabbas. Därför har vi valt att stödja den här kampanjen – inte bara nu till jul utan även under nästa år, säger Christian W. Jansson, VD för KappAhl.

Under veckorna 47 och 48 kommer KappAhl att stödja Go Reds arbete dels genom att sälja de speciella klänningarna, dels genom att kunderna får möjlighet att köpa Go Reds nål, där hela intäkten går till forskning runt hjärt-kärlsjukdomar. Den 1 december kommer även Alexandra Charles att signera kort till alla kunder som köper Go Red-klänningar på KappAhls butik vid Sergels torg.
     – Det känns helt rätt att göra den här kampanjen tillsammans med KappAhl inför julhandeln. Julen handlar om att ge med hjärtat och vi hoppas att det här ska bidra till att öka kunskapen om hjärt-kärlsjukdomar och att många vill bidra till den livsviktiga forskningen, säger Alexandra Charles, en av frontfigurerna för Go Red.

Go Red är en internationell kampanj som startade i Sverige för snart tre år sedan. Bakom kampanjen står Svenska Cardiologföreningen, 1,6 Miljonerklubben och Hjärt-lungfonden. Sedan starten har kampanjen dragit in 2,5 miljoner kronor genom bidrag från allmänheten och företag. Pengarna har hittills gått till projekt inom det genetiska området där man kartlagt en speciell kvinnlig hjärtinfarktgen samt till projekt runt hjärtsvikt, diabetes och blodfettsrubbningar.

Kampanjen stöds av flera kända kvinnor som Lill-Babs, Arja Sajonmaa, Kjerstin Dellert, Anna Lena Brundin, Gunilla Pontén, Grynet Molvig och Gladys Pilar, som alla arbetar ideellt för Go Red. Utöver Go Red sponsrar KappAhl projekt i Sverige inom Bris, Hungerprojektet och Erikshjälpen.

Vad utmärker kvinnors hjärt-kärlsjukdomar?

• Av alla kvinnor som dör i Sverige idag, dör 50 av 100 av hjärt-kärlsjukdomar. Det motsvarar 50 kvinnor/dag, vilket gör sjukdomen till den vanligaste dödsorsaken bland kvinnor. Motsvarande siffra för bröstcancer är 3 av 100.
  • Kvinnor får vänta längre än män innan de blir omhändertagna - sjukvården tolkar ofta kvinnans symtom annorlunda och många läkare är okunniga om kvinnors hjärtproblem.
  • Kunskapen om hjärt-kärlsjukdom hos kvinnor är sämre studerad än hos män då kvinnor varit underrepresenterade i vetenskapliga studier och kliniska prövningar av hjärt-kärlläkemedel.
  • Nya behandlingsmetoder och tidig diagnostik har kunnat minska dödligheten i hjärtkärlsjukdom, men denna positiva utveckling har varit tydligare för män än för kvinnor.
  • En av fem kvinnor har inte de typiska hjärtinfarktsymptomen utan kan i stället känna mera allmänna symptom som illamående och yrsel. Kvinnorna dröjer i genomsnitt en timme längre med att åka till akuten när de har hjärtinfarkt just för att symptomen kan vara annorlunda än för män eller för att de inte tror att de kan få hjärtinfarkt. Detta faktum skördar många kvinnoliv årligen.
  • De hittills kända riskfaktorerna för utveckling av hjärt-kärlsjukdom är lika för kvinnor och män. Vissa skillnader finns: rökning är en tyngre riskfaktor för kvinnor liksom förhöjda blodfetter i form av triglycerider.
  • Kvinnor insjuknar cirka tio år senare än män och har oftare högt blodtryck eller hjärtsvikt. Kvinnor med diabetes insjuknar i samma åldrar som männen.

Källa: www.gored.se

För mer information vänligen kontakta:
Ann-Marie Heinonen, ansvarig för KappAhls sponsring Telefon: 03-771 55 95 Mobil: 0704-71 55 95 ann-marie.heinonen@kappahl.com
Annette Ravenshorst, Informationschef Telefon: 031-771 56 31 Mobil: 0704-71 56 31 annette.ravenshorst@kappahl.com

Monika Kostovska, chef mode-PR