050222 Anna Österlund vinnare av KappAhl design award 2005 - KappAhl

Anna Österlund vinnare av KappAhl design award 2005

Anna Österlund, 26 år, utsågs i fredags till vinnare av KappAhl Design Award 2005. Anna visade upp sin kollektion på ”Rookies”, Stockholms mötesplats för ung, svensk modedesign.

Hon hade, tillsammans med sina kurskamrater och medtävlande från Textilhögskolan i Borås, arrangerat en modevisning där de visade upp sina kollektioner. Direkt efter visningen meddelade juryn att Anna utsetts till vinnare och hon fick, förutom äran, diplom, blommor och ett vackert konstfat i glas.

Anna kallar sin kollektion ”en hägring”.” Hon säger; ”stilen är skräddad, elegant och kvinnlig, men samtidigt tillskrynklad och sliten. Draperade veck och ränder i olika vinklar ligger ordnat och kroppsnära men även kaotiskt och överdimensionerat. Kollektionsnamnet kommer ur tanken att mina plagg är fyllda av kontraster, precis som en vacker hägring i ett torrt ökenlandskap. Hägringen är en vacker och farlig kvinna som uppenbarar sig i fjärran, utom räckhåll. Hon är elegant och välordnad, men rörs upp och stökas till av öknens piskande vind och sand”. En enig jury var väldigt imponerad av Annas arbete och önskar henne lycka till i kommande design karriär.

Bakgrund KappAhl Design Award är en designtävling för eleverna i årskurs två på Textilhögskolan i Borås. Elevernas uppgift är att fritt skapa varsin kollektion som består av tre till fem uppsättningar. Juryn träffar alla elever individuellt och bedömer utifrån detta vem som tagit fram den bästa och mest genomarbetade kollektionen. Juryn bestod detta år av Cay Bond, Trendanalytiker, Christina Bild, Habit, Carina Johansson, KappAhl, Robert Nordberg, Damernas Värld och Joakim Pettersson, Presskontakterna.

KappAhl sponsrar Textilhögskolan i Borås med 150 000 kr varje år för att eleverna ska ha möjlighet att genomföra detta projekt. Samarbetet startade 1998 och syftet är att ge unga designers möjlighet att självständigt genomföra ett kreativt projekt för att hitta sitt eget sätt att utrycka sig genom kläddesign.

För mer information kontakta:
Presskontakterna på info@presskontakterna.se eller tel: 08-662 24 00
Monika Kostovska, KappAhl AB tel 031-771 5500

KappAhl säljer dam-, herr- och barnkläder i drygt 250 butiker i Sverige, Norge, Finland och Polen. Affärsidén är att erbjuda prisvärt mode för många människor och vår främsta målgrupp är kvinnor i åldern 30-50 år. Inom KappAhl arbetar totalt drygt 3 500 personer. För mer information gå in på www.kappahl.se