KappAhl expanderar i Finland

Idag är det premiär för KappAhls nya koncept i butiken på Alexandergatan 21, Helsingfors. Butiken har genomgått en omfattande renovering och försäljningsytan är nu 1.250 kvadratmeter.

- Vi är mycket stolta över den fräscha butiken på absolut bästa affärsläge i Finland, säger vd KappAhl OY, Jari Lahtinen. Det nya butikskonceptet innebär att det är inspirerande och lätt att handla i butiken. Vi har lagt stor omsorg på att underlätta tillgängligheten för våra kunder genom att göra ytterligare en entré från Citypassagen och hissar till plan 2 för kunder med barnvagn och rullstol.

För andra året i rad förbättrade KappAhl sitt resultat och nådde ett rörelseresultat på +120 Mkr, en ökning med 326 Mkr på två år. Ökningen märks på KappAhls samtliga marknader Sverige, Norge, Finland och Polen.

- Det är glädjande att se resultatförbättringen i Finland, säger vd KappAhl AB, Christian W. Jansson. Det vi nu ser är resultatet av ett två års hårt arbete där kund, butik och produkt varit i fokus. Nu fortsätter vi arbetet med att utveckla och förbättra vårt erbjudande för att attrahera fler kunder. Vi ser möjligheter till expansion av butiksbeståndet från idag 30 butiker till drygt 40 i Finland. Vi har nu skrivit kontrakt på en butik i Esbo, som beräknas öppna under våren 2005 och förhandlingar pågår angående fler butiksetableringar.

För ytterligare information, kontakta:
Jari Lahtinen, tel 00358 414 40 01 30
Christian W. Jansson, tel 0046 708 16 02 20

KappAhl är en av Nordens ledande modekedjor med 240 butiker i Sverige, Norge, Finland och Polen. Företaget har cirka 3 300 anställda. Huvudkontoret ligger i Mölndal utanför Göteborg. KappAhl startades 1953. Verksamheten övertogs 1990 av KF. Se www.kappahl.se för ytterligare information om KappAhl.