KappAhl ökade vinsten med 70 procent 2003

KappAhl förbättrade för andra året i rad sitt resultat och nådde ett rörelseresultat på +120 Mkr, en ökning med 326 Mkr på två år. Med en decemberförsäljning på 504 Mkr var julhandeln 2003 den bästa någonsin. Avgörande för det förbättrade resultatet är den ökade bruttovinsten, men även kraftfulla sparprogram och verksamhetsavvecklingen i Danmark och Tjeckien har haft betydelse.

- Det vi nu ser är resultatet av ett två års hårt arbete där kund, butik och produkt varit i fokus, säger vd Christian W. Jansson. Sex procents volymtillväxt under året visar att vårt erbjudande varit attraktivt, vilket ytterligare bekräftas av att KappAhl under året blivit störst i Sverige på kläder för vuxna kvinnor.

Försäljningsökningen har varit hög och jämn i alla åldersgrupper. Ökningen märks på KappAhls samtliga marknader (Sverige, Norge, Finland och Polen) även om den helt naturligt var störst på hemmaplan. Satsningen på byxor som strategisk varugrupp , smartare reataktik och snabbare varuflöde är några framgångsfaktorer. Värt att nämna är också att XLNT, KappAhls eget varumärke för damkläder i större storlekar, och det amerikanska herrmärket U.S. Polo Association, båda har sålt vida över förväntan. U.S. Polo Association lanserades så sent som i oktober 2003 men har redan givit resten av herrsidan en skjuts uppåt, så att marknadsandelen nu stiger för första gången på flera år.

- Resultatet för 2003 är gott, men ännu mer glädjande är att kunderna har kommit tillbaka till KappAhl, säger Christian W. Jansson. Nu fortsätter vi arbetet med att utveckla och förbättra vårt erbjudande för att attrahera fler kunder. År 2004 har börjat tillfredsställande och vår vision är fortfarande att bli Nordens ledande klädföretag för åldersgruppen 30-50 år. Går det som hittills är vi snart där. Då flyttar vi upp ribban ytterligare ett snäpp.

För ytterligare information, kontakta:
Christian W. Jansson, tel 0708-16 02 20

KappAhl är en av Nordens ledande modekedjor med 240 butiker i Sverige, Norge, Finland och Polen. Företaget har cirka 3 300 anställda. Huvudkontoret ligger i Mölndal utanför Göteborg. KappAhl startades 1953. Verksamheten övertogs 1990 av KF. Se www.kappahl.se för ytterligare information om KappAhl.

Monika Kostovska, chef mode-PR