ORIENTALISK GLAMOUR INSPIRERAR VINTAGE STORIES VÅREN 2012

<h1>ORIENTALISK GLAMOUR INSPIRERAR VINTAGE STORIES VÅREN 2012</h1>

KappAhls Vintage Stories för våren 2012 har inspirerats av 20- och 30-talets lösa skärningar och vackra mönsterbilder, inspirerade av orientaliska blommor och fåglar. Kollektionen består av ett tiotal plagg med tillhörande accessoarer samt utvalda plagg för flickor i storlek 122-170.

Vintage Stories för våren 2012 är feminint avslappnad. Plaggen för tankarna till 20- och 30-talets glamoröst dekadenta leverne som inspirerade till mode med en lösare siluett. Rosor och fåglar med influenser av japansk konst pryder flera av plaggen och färgskalan går i dova pasteller med grund i offwhite och svart.
- Varje plagg är unikt och vi har lagt ner speciellt stor omsorg på att designa en mönsterbild som förmedlar känslan av Orienten, säger Carina Johansson, designchef på KappAhl.

Draperade blusar i kimonostil och kollektionens vida byxor visar vårens trend med luftig volym. Tunna material som chiffong och crêpe kontrasterar med plisséringar på blusar och klänningar som ger känslan av välkläddhet.

Nyckelplagget i kollektionen är en klänning i kaftanmodell som smyckats med broderier och ett mönster med japanska tranor. Broderier i mörka pärlor och stavpaljetter som för tankarna till 20-talets bearbetade mode finns med i delar av kollektionen.

Accessoarerna går i samma välarbetade tema, en clutch i orientaliskt print med trädetalje samt armband i svarta pärlor matchar kollektionens ljusa känsla. Örhängen i pärlor samt ett diadem med blomdetalj finns också på accessoarsidan. Noggrant utvalda plagg för flickor i storlek 122-170 kompletterar kollektionen. I detta ingår en klänning, en kjol samt två toppar, även dessa går i samma pudriga färgskala och stil som damkollektionen.

Kollektionen kommer finnas tillgänglig i KappAhls butiker den 10 april.

För bilder, gå till vår bildbank.

För närmare information och bilder kontakta:
Carina Johansson, Designchef KappAhl. Telefon 0704-71 52 71. E-post carina.johansson@kappahl.com
Monika Kostovska, Modepressansvarig KappAhl. Telefon 0704-71 55 56. E-post monika.kostovska@kappahl.com

7 AV 10 SVENSKAR VÄLJER ATT GÅ IN PÅ KAPPAHL*
KappAhl är en ledande modekedja med över 380 butiker och närmare 4 900 medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Polen och Tjeckien. KappAhl säljer prisvärt mode för många människor – kvinnor, män och barn – och riktar sig särskilt till kvinnor 30-50 år med familj. Egna designers formger alla plagg. KappAhl blev som första modekedja i världen miljöcertifierad 1999. Under verksamhetsåret 2010/2011 var KappAhls omsättning knappt 5 miljarder kronor och rörelseresultatet 222 miljoner kronor. KappAhl är noterat på Nasdaq OMX Stockholm. Mer information finns på www.kappahl.com.
*Orvesto Konsument